HCM City accelerates public spending to achieve 7.5% growth target this year

VNA| 05/08/2024 09:46

Ho Chi Minh City will accelerate public spending, stimulate consumption, and expand export markets to achieve a growth rate of 7.5% this year, its leader has said.

Speaking at a meeting on August 2, Phan Van Mai, chairman of the municipal People’s Committee, noted that to realize this year’s growth target, the city will focus on accelerating public spending for the rest of the year to achieve the growth target, as it has not met its public spending target so far this year.

It has disbursed only VND11.8 trillion (US$467.93 million) of public investment in the first seven months, or only 14.9% of the annual plan. It aims to disburse 90% of the allocated budget of VND86 trillion this year.

“At the current rate, it must disburse a minimum of VND10 trillion each month until the end of the year,” he noted.

The city official has urged contractors of major projects to report any challenges encountered promptly.

He even warned of implementing stringent measures against contractors who fail to perform adequately or do not comply with established standards.

The city has directed agencies to reduce the timeframe required to appraise and approve investment projects by no less than 30%.

A steering committee comprised of specialised groups and project teams has been established to oversee the quality and progress of key initiatives.

In addition, while the city’s exports totaled US$26.1 billion this year, up 10.4% year-on-year, there are signs of a slowdown in export growth, according to the Statistics Office.

Major export markets for HCM City such as the US and China are expected to see significant growth in the second half, benefiting its exports. However, these economies also face challenges that could impede recovery, posing potential risks to export activities.

Mai said the city would also promote domestic consumption and investment to improve total demand this year.

Diversifying export markets and exploring new markets are also crucial strategies to bolster production and business operations, he added.

In addition, the city will prioritise the development of high-tech and green industries.

A recently published report entitled HCM City Macroeconomic Report: Recovery and Challenges forecasts continued economic growth for the city throughout the year.

The annual report, published by the University of Economics of HCM City (UEH) in collaboration with the Statistics Office, showed a resurgence in total demand across multiple indicators related to consumption, investment, and exports.

Achieving a growth target of 7-7.5% this year remains feasible, provided that the global economy continues to recover favourably, according to the report.

Based on data from the first half of the year, the report highlighted a stable economic recovery in Vietnam’s largest city.

The city’s Gross Regional Domestic Product (GRDP) witnessed a growth of 6.46% in the first half.

Its index of industrial production (IIP) was up by 6.2% year-on-year, the highest growth rate in the past three years.

It also saw a 10% year-on-year rise in total retail sales of goods and services in the period.

Theo vov.vn
https://vov.vn/en/economy/hcm-city-accelerates-public-spending-to-achieve-75-growth-target-this-year-post1112253.vov
Copy Link
https://vov.vn/en/economy/hcm-city-accelerates-public-spending-to-achieve-75-growth-target-this-year-post1112253.vov
Highlighted VietBao
  • Ám ảnh cảnh giết mổ, chủ quán ở Đồng Nai nghỉ bán, 'trả tự do' cho 16 con chó
    Không muốn các con thấy cảnh giết mổ, chủ quán ở Đồng Nai thường dậy sớm làm thịt chó. Mới đây, anh quyết định nghỉ bán, chuyển nghề sau nhiều năm sống trong ám ảnh.
  • Phát triển du lịch văn hóa nhìn từ thực tiễn sống động tại TP.HCM
    Biểu tượng (logo) của ngành du lịch TP.HCM là hình ảnh chợ Bến Thành, kết hợp cùng khẩu hiệu (slogan) “Vibrant Ho Chi Minh City - TP.HCM Sống động”, phủ lên dải quang phổ đa sắc màu. Nếu hình dung bức tranh du lịch TP.HCM qua sự phong phú màu sắc như thế, thì ở đó, không thể thiếu thực tiễn sống động của du lịch văn hóa - mũi nhọn trong chiến lược phát triển công nghiệp văn hóa hiện nay, dựa trên các giá trị đặc sắc của vùng đất đa dạng văn hóa, giàu tài nguyên du lịch văn hóa.
  • Malaysia được coi như cửa ngõ tiến vào thị trường Đông Nam Á
    Với nền kinh tế đa dạng, cơ sở hạ tầng tiên tiến và vị trí chiến lược tại trung tâm ASEAN, Malaysia được coi là cửa ngõ cho các doanh nghiệp muốn tận dụng tiềm năng của thị trường khu vực.
  • Cần bao nhiêu điểm IELTS để du học?
    IELTS là một trong những chứng chỉ tiếng Anh phổ biến và quan trọng nhất dành cho các bạn trẻ muốn du học. Đây không chỉ là tấm vé thông hành giúp bạn chứng minh năng lực ngôn ngữ mà còn là yếu tố quyết định bạn có đủ điều kiện nhập học tại các quốc gia như Úc, Canada, Mỹ, Anh, và New Zealand hay không. Tuy nhiên, mức điểm yêu cầu lại không giống nhau giữa các quốc gia, các trường và thậm chí là từng chương trình học.
  • Thanh Hóa yêu cầu làm rõ việc 'có điện người dân vẫn phải đun bếp củi'
    UBND tỉnh Thanh Hóa vừa có văn bản giao kiểm tra, làm rõ nội dung VietNamNet phản ánh việc người dân ở xã Hà Sơn, huyện Hà Trung sử dụng điện yếu, không thể vận hành các thiết bị, thậm chí phải đun bếp củi.
Don't miss
HCM City accelerates public spending to achieve 7.5% growth target this year
POWERED BY ONECMS - A PRODUCT OF NEKO